Kursledare Johanna Forslöw presenterar utbildningen:

Visual Merchandiserutbildningen
Steg 1 och 2 är grundkursen, steg 3 fortsättningskurs och steg 4 påbyggnadskurs. På steg 5 presenterar du din examensuppgift. Sammantaget en komplett VM-utbildning.
Distansutbildning med 5 helgträffar i Stockholm
På helgträffarna sker föreläsningar, studiebesök, övningsuppgifter och redovisning av hemuppgifter. Mellan träffarna läser du kurslitteratur och gör hemläxor.
Distansutbildning i kursportal
Du läser utbildningen i vår kursportal. Där finns skärminspelade föreläsningar, filmer, stillbilder från föreläsningarna, 3d animering, övningsuppgifter, inlämningsuppgifter.
När du arbetar som Visual Merchandiser även kallad Butikskommunikatör skapar du säljande miljöer som är både säljande och estetiskt tilltalande. Det kan vara ett skyltfönster i en butik som har som uppgift att locka in kunder in i butiken. Du får lära dig hur man som konsument upplever form, färg och inredning mm, allt för att ge försäljning av butikens varor. Det är ett kreativt arbete men du kommer också lära dig den kommersiella sidan och grundläggande butiksekonomi.
Förutom i butiksmiljöer och events kan en Visual Merchandiser även arbeta med att bygga upp attraktiva miljöer hos företag och i offentliga miljöer.


Ett kreativt yrke där du samarbetar med andra specialister inom försäljning, marknadsföring och ekonomi mm. Således viktigt att du tycker om att arbeta både med kunder och internt med dina medarbetare för att skapa de bästa förutsättningarna för försäljning.
En butiksmijö är en miljö som ständigt förändras efter årstider och därmed ändras också butikens utbud av produkter.