Visual Merchandiserutbildning

Yrkesutbildning - Diplomerad Visual Merchandiser 

Inredningsakademins utbildning till Butikskommunikatör är fokuserad på att du efter examen ska kunna arbeta i t ex butik, på events eller mässor med att skapa attraktiva och lockande säljytor. Utbildningen bedrivs på distans med 5 helgträffar/steg under en termin i Stockholm.    

 

Visual Merchandiserutbildningen

Steg 1 och 2 är grundkursen, steg 3 fortsättningskurs och steg 4 påbyggnadskurs. På steg 5 presenterar du din examensuppgift. Sammantaget en komplett VM-utbildning.


Distansutbildning med 5 helgträffar i Stockholm  

På helgträffarna sker föreläsningar, studiebesök, övningsuppgifter och redovisning av hemuppgifter. Mellan träffarna läser du kurslitteratur och gör hemläxor. 




 

När du arbetar som Visual Merchandiser även benämnd Butikskommunikatör skapar du säljande miljöer som är både säljande och estetiskt tilltalande. Det kan vara ett skyltfönster i en butik som har som uppgift att locka in kunder in i butiken. Du får lära dig hur man som konsument upplever form, färg och inredning mm, allt för att ge försäljning av butikens varor. Det är ett kreativt arbete men du kommer också lära dig den kommersiella sidan och grundläggande butiksekonomi.


Förutom i butiksmiljöer och events kan en Visual Merchandiser även arbeta med att bygga upp attraktiva miljöer hos företag och i offentliga miljöer.


Ett kreativt yrke där du samarbetar med andra specialister inom försäljning, marknadsföring och ekonomi mm. Således viktigt att du tycker om att arbeta både med kunder och internt med dina medarbetare för att skapa de bästa förutsättningarna för försäljning.


En butiksmijö är en miljö som ständigt förändras efter årstider och därmed ändras också butikens utbud av produkter. 


Några kursdeltagare från höstterminens (2017) utbildning tycker så här:


Betyg 4/5

Det bästa med kursen var de praktiska övningarna.

Jag anser att ”learn by doing” är nyckeln   i ett sådant kreativt yrke. Sketchup har också varit perfekt att lära sig!

Emma Holmgren

emma-holmgren@live.se


Betyg 4/5 

Roliga och kreativa sätt att lära ut kunskap.

Mycket variation vilket gör att det aldrig blir tråkigt. Bra med handledning dygnet runt via mejl och telefon!

Evelina Bergström

evelunas@hotmail.com


Betyg 4/5 

Vad var bäst med kursen?

Att vi fick många genomgångar i olika aspekter som man bör tänka på som VM.

Johanna Tiba

johanna.maria.tiba@gmail.com


Betyg 4/5

Det bästa med kursen var praktiska övningar

Bra diskussioner med många olika infallsvinklar. Bra med lärare som har olika bakgrund och kompetens.

Isabelle Byström

isabellebystrom@hotmail.com


Betyg 4/5 

Praktiska övningar var bäst

Uppdrag man fick göra. Grupparbete. Förstår grunden som VM:are. Bra lärare.

Jenny Pettersson              

jennype@live.com


Betyg 5/5

Det bästa har varit att få arbeta både praktiskt och teoretiskt. Att få ta del av erfarenheter och lära sig massa tips och idéer som man annars inte lärt sig. Bra uppgifter och utlärningsmetoder som gör allt roligt.

Josefin Marell Nygårds

typjoss_94@hotmail.com


Betyg 4/5 

Bra lärare. Det bästa är att det har varit mycket praktiskt.

Kajsa Lindgren

Kajsa__Lindgren@hotmail.com


Betyg 4/5 

Bäst var att få gå ut och kolla i verkligheten

Praktiska övningar.

Louise Mjösberg

louisemjosberg@gmail.com


Betyg 4/5 

Roliga övningar. Att vi både fick lära oss att arbeta med kläder och möbler samt inredning. Bra och roliga lärare. Bra med mycket fysiska övningar.

Michelle Benkus

michellebenkus97@gmail.com


Betyg 4/5

Bäst var lärarnas erfarenhet och personliga feedback löpande. 

För att poängtera känner jag själv att jag fått lära mig allt jag saknat.

Pernilla Sundberg

pernilla.sundberg@rydells.se


 

Datum för träffarna i Stockholm vårterminen 2019:

GRUPP V4 

Steg 1 den 2-3 februari
Steg 2 den 2-3 mars
Steg 3 den 6-7 april
Steg 4 den 4-5 maj
Steg 5 den 1-2 juni

 

Kursplan steg 1

- Visual merchandising

-Sortimentspresentation

- Layout

- Kundens väg

- Säljstyrning

- Heta ytor

- Köpbeteende

- Mer & sambandsförsäljning

- Hemuppgifter till steg/träff 2


Kursplan steg 2

- Redovisning från Steg 1-uppgiften

- Skyltning & exponering

- Skyltfönster

- Färglära

- VM rollen

- Hemuppgifter till steg/träff 3

- Instruktioner inför examensarbete

- SketchUp

- 3D animering


 

Kursplan steg 3

- Marknadsföring

- Ekonomiarbete

- Power point

- Starta eget

- Budgetarbete

- Redovisning från Steg 2-uppgiften

- VM in store

- Hemuppgifter till steg/träff 4


 

Kursplan steg 4

- Skyltning & exponering – Repetition

- VM in store – Repetition

- Podieteknik

- Avstämning och handledning examensarbete


Kursplan steg 5

- Presentation av examensarbete



Målgrupp

Vill du arbeta med försäljning och service? Utbildningen vänder sig till dig som vill arbeta eller redan idag arbetar i butik eller på annan handelsplats. Målen med utbildningen är att ge dig kunskaper som behövs för att arbeta inspirerat med försäljning och marknadsföring i en säljmiljö och att använda handelsplatsen som ett konkurrensmedel. Eftersom utbildningen bedrivs på distans på deltid med helgträffar går det utmärkt att kombinera utbildningen med arbete. 

Examen

Efter godkända övningsuppgifter, inlämningsuppgifter och examensarbete har du uppnått kraven för Diplomerad Visual Merchandiser.

Kursavgift

Kursavgiften för utbildningen till Visual Merchandiser med 5 helgträffar/steg är 29 000 kr inkl. moms. Betalning i förskott mot faktura inför varje steg/träff (5 totalt) med 5 800 kr inkl moms per steg/träff eller hela utbildningen mot en faktura. Avbetalning under 12 månader möjlig med månadsbelopp 2500 kr inkl moms. I kursavgiften ingår: Kursträffar med teoretisk utbildning, studiebesök och övningsuppgifter. Luncher, fika, förbrukningsmaterial, kurslitteratur, kurskompendium, kursmaterial så som anteckningsblock, pennor, usb-minnen etc. Support och yrkesvägledning under hela studietiden.    

 

Anmälan

Kontakta oss på något av följande sätt: info@inredningsakademin.se eller använd formuläret nedan.